lørdag, november 21, 2009

Om jobb og sånt.

I dag har jeg vært på jobb fra 10.00 til 18.00, og det var pokker'n meg lenge nok. Når jeg først kom på jobb fikk jeg lov til å tilbringe litt tid på fryserommet. Not so digg. Det lukter en blanding av fryst papp, kjøtt-og pizzaprodukter og generell fryser-ekkelhet. Dessuten var oppdraget mitt å hente pizza fra INNERST inne, bak alle esker og paller. Man måtte være slank for å kunne røre seg der inne, og det er jo heldigvis ikke jeg, så jeg blei nesten fastsittende opptil flere ganger. Tilstedeværende var også en konstant frykt for å bli nedgravd under veltende pizzaesker og kalkun, uten mulighet til å tilkalle hjelp. Ikke nok med det, den bloody kjølevifta høres ut som døden når den automatisk skrur seg på igjen. Også lager den så frisk og fin luft. Kjekt for dem som bruker Converse ved alle årstider.

Etterhvert fikk jeg også sitte i kassa, som jo er fint når man er få og man ikke har noen å kalle på om det skjer noe med panteautomaten eller vensafen. "Ja, jeg kan prøve å finne ut av det, men jeg får ikke gjort det nå. Så jeg veit ikke om du vil vente litt jeg, eller?" Så ble det stressstressstress uttover nesten hele dagen, med lange køer og ventetider.

I (den velfortjente) pausen min, leste jeg i et hefte med tilbakemeldinger til butikken. Det sto mye fint om at de ansatte var hjelpsomme og blide, men det var så klart også noen som sa seg uenig i dette. Det er greit nok det, med tilbakemeldinger på ting som kan bli bedre, men jeg skulle ønske vi ansatte også kunne få fylle ut skjemaer, om hvordan vi vil at kundene skal være. Selv om de fleste som sagt hadde positive ting å si og er greie å ha med å gjøre, så var det noen som mente de som satt i kassa så sure ut, og burde ha fått smilekurs. Jeg tror ikke jeg er av de verste på dette, men for det første akter jeg ikke å sitte der glise konstant som om jeg går på noe og for det andre er ikke du som kunde alltid så føkkings blid sjøl. Er du blid og hyggelig mot meg, er jeg blid og hyggelig mot deg. Er du ikke blid og hyggelig, akter ikke jeg være så strålende blid som om det var til en person som fortjener det. Så jeg ønsker meg igrunn litt mer R-E-S-P-E-C-T fra dere som føler dere så altfor ovenpå overfor de "dumme" menneskene som jobber i matbutikk, og som mener dere har enkle løsninger på ting dere faktisk ikke har noen som helst peiling på. Vi har regler og rutiner vi må følge, og da er faktisk ikke du grunn nok til at vi skal vike fra de. Og om vi ikke helt veit hva vi skal gjøre i en situasjon, så betyr ikke det at vi er dumme, men at vi kanskje bare ikke veit hva/hvordan man skal gå frem. Man kan ikke alt helt uten videre, selv om det er en aldri så "enkel" arbeidsplass.

Og at du klager til meg over prisene - det er nok ikke mye jeg kan gjøre. Jeg kan alltids syte og klage videre, men til syvende og sist, skjer det nok ikke store endringer. Vi har et bra utvalg og gode ukestilbud - om du velger å handle her, så er det ditt problem. Og ikke si det er den nærmeste butikken og det jibbjabbet - det er en billigere butikk rett borti høgget. Da kan du heller gå dit.

Du skal være glad for at jeg vil selge deg mat du, din lille....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar