onsdag, september 30, 2009

Den hemmelige hagen.

Nå har vi bodd i dette huset i ca. to år. Vi har fått pusset opp litt og ordnet litt i hagen, men det er fortsatt mye som gjenstår. Vi har fått pusset opp badene inne (selv om det er litt så som så med kvaliteten på det arbeidet som ble gjort), jeg har pusset opp rommet mitt og vi har gjort litt annet innimellom. Fortsatt er det mye rot som preger hele huset, da vi ikke har fått organisert all oppbevaring og sånt enda. Ute har vi blant annet anlagt en slags kjøkkenhage. I tillegg til en urtehage, har vi har jordbær, bringebær, blåbær, stikkelsbær, solbær og rips, samt et epletre, et kirsebærtre og et plommetre. Men nå viser det seg altså at vi har et plommetre til, som vi ikke visste om! Det er et stoort fint tre som står ved en hvit levegg. Det er ikke så godt å se at det er frukter på det egentlig, fordi de er grønne og gjemmer seg bak bladene. Og man visste jo heller ikke om de var spiselige, eller om de var mer som dekorasjon. Men mamma og pappa var vågale og smakte på dem, og plommer var det! Det gleder meg, for jeg har kjempet for å få en frukthage fra begynnelsen av. Det var riktignok ikke så vanskelig å få overtalt pappa (som virket skeptisk). Kirsebær og plommetre kjøpte han på eget initiativ, og et epletre dukket sannelig opp da han kom hjem fra jobb en dag. Det var kun kort tid etter at jeg hadde snakket om hvor koselig jeg syns det var med epletrærne mommo og bestefar hadde da jeg var mindre. Det var så koselig fordi trærne var så lave at man kunne klatre i dem, og fordi eplene smakte godt.

Når jeg blir stor, skal jeg ha en diger hage med mange forskjellige typer frukttrær og bærbusker. Dessuten skal jeg ha en egen kjøkkenhage til urter, poteter og andre grønnsaker. Også vil jeg ha kaniner som går fritt i hagen. Og en katt som kan sitte i vinduskarmen eller nøste seg sammen forran peisen på en mørk høstkveld. En hest som kan stå ute på jordet, når vi ikke er på ridetur i skogen. Også vil jeg ha en ku, fordi de er så søte. På jordene skal det gå rev og rådyr og elg. Jeg vil bo i en Beatrix Potter-verden. Mmmm... Herlig!

1 kommentar: