mandag, august 31, 2009

Det slår meg...

...at jeg ikke har skrevet et kløyva ord om min tilstedeværelse på Øyafestivalen (lørdagen). Siden jeg nå har sovet i nesten 12 timer (på grensen til å være for mye av det gode), er jeg opplagt nok til å skrive en liten rapport derfra også. Nå ødelegger jeg jo det fine opplegget med å være kronologisk, men det får man leve med.

Kom til Oslo sent fredag kveld, og ble hyggelig tatt i mot av Giskens mor. Gisken jobbet jo på Øya, så hun kom ikke hjem før ca en halvtime, tre kvarters tid etter at jeg kom. Så gjensto det bare å legge seg å sove. Lørdagen våknet vi til passende tid, spiste litt frokost, og fikset det vi skulle før vi dro retning Middelalderparken. Kom oss inn på festivalområdet, gikk litt rundt og så Bob Hund. Fant ut at man kunne spille Rockband The Beatles, så det gjorde vi. Gikk og gikk og gikk litt til før vi dro for å se på Norma Sass spille. Jeg hadde hørt om dem, men aldri på dem men jeg syns de var kjempeflinke. Etter konserten forlot Gisken meg for å jobbe, og jeg ble vandrende rundt i regnet alene, og så litt forskjellige konserter av artister og grupper jeg aldri har hørt om før, spiste litt og knabbet til meg gratis stuff (som jeg måtte presse ned i en minimal veske - good choice). Dagen gikk, og gjørma ble verre og verre. Situasjonen på bildet til høyre er i grunn ganske mild i forhold til noen av de andre stedene. På steder hvor det var litt bakke, var det rimelig ille. Et tykt lag med gjørme i en utfordrende skråning gjorde at man fryktet det verste - nemlig å dette med mest mulig kroppsareal ned i den herlige mørja. Men denne frykten vennet man seg rimelig raskt til, da det regnet stort sett hele dagen. Søkte ly hos spilleteltet ved noen anledninger, og fikk ladet opp til å dra ut og se konserter (og overraske Gisken med en rosinbolle). Så blant annet Karin Park spille, før jeg dro for å se på det jeg gledet meg aller, ALLER mest til å se: Röyksopp! Mot alle odds sluttet det faktisk å regne under denne konserten, og savnet etter en gratis Sony Ericsson-sydvest ga seg. Om været endret grunnet Röyksopps sjamanliknende kostyme, vites ikke. Konserten var i alle fall herlig. Musikken var ganske annerledes enn det jeg har hørt på cd, men det overrasket meg egentlig ikke. Röyksopp hadde med seg gjester, Robyn og Anneli Drecker, og jeg trodde også at Karin Dreijer hadde tatt seg turen, men jeg tok visst feil. Uansett, en helt herlig konsert, men jeg skulle gjerne ønske den hadde vart lenger! Det føltes ikke ut som om det var lange tiden de fikk spille - kanskje litt mer enn en time. Noen av sangene de spilte var "Eple", "Only This Moment", "Poor Leno", "What Else Is There", "You don't Have A Clue", "The Girl And The Robot" og mange flere herlige.

Selv om jeg elsker å ta konsertbilder, var regnet en ganske stor hindring denne dagen. Jeg fikk likevel tatt noen bilder, hvorav noen jeg legger ved her.

Dagen etter var møtte jeg Ylva og fikk sett på leiligheten hu deler med to andre. Den var kjempefin, og har bra beliggenhet. Dro på Ryes etterpå for å spise/drikke strawberry milkshake. It was good!

Etter jeg dro fra Ylva, vendte jeg nesen opp mot Sinsen, for jeg skulle nemlig dra å besøke min søster pluss samboer pluss katt. Skulle ta buss for trikk oppover og var hundre prosent sikker på at jeg skulle gå av på Rosenhoff. Dessverre ble jeg veldig usikker da bussen kjørte steder jeg aldri før hadde vært borti. Ble veldig usikker, og lot vær å gå av på Rosenhoff. Det viste seg imidlertid at jeg fint kunne gått av der, for det ble enda lenger å gå fra neste busstopp. Men der kjente jeg meg heldigvis igjen. Kom fra det med traumene. På Sinsen ble det kos med katt og spising av god "becon"-pizza. Splendid. Måtte til slutt vende nesen mot byen igjen, og vi stoppet innom min bror på Anker Studenthjem, for å sjekke ut den nye hybelen hans. Ble fulgt til Brugata av min søster, og fant veien tilbake selv. Stoppet innom Gisken på "Dattera til Hagen" for å si hadetbra og gikk tilbake for å hente bagasje og takket for meg.

Det ble en rolig tur hjem, hvor jeg benyttet tiden til å fordype meg ytterligere i Röyksopps verden av herlig musikk.

2 kommentarer:

  1. Wwoæææ, jeg skylder deg penger for rosinbolla. Visste ikke at du stakk innom brordin, var det ok der?

    SvarSlett
  2. Whhhooo! Første kommentar på bloggen min noensinne. Gratulerer til deg! Du vinner en rosinbolle.

    Var ganske ok hos brormin. Rommet hans var ganske stort, med eget kjøleskap og sånt. Gode muligheter til å få det ganske koslig, selv om jeg tviler på at det interesserer han så veldig for det. Kjøkkenet derimot så ganske stusselig og ubebodd ut. Menmen.

    SvarSlett